Dopísali ste rukopis a chcete vydať svoju prvú knihu? Možností máte hneď niekoľko. Pozrime sa na to, ako vydať knihu a stať sa spisovateľom.
Finálne knihy je epické? Všetky slučky sú pozatvárané, plot twisty vysvetlené a záporák má svoju grandióznu reč? Super, gratulujeme!
Knihu máte dopísanú a teraz vás isto zaujíma, ako ju dostať na police kníhkupectiev. Poďme na to.
Ak chcete písať v malom a písanie brať ako koníček
Nie všetci autori túžia besedách, prekladoch do desiatok jazykov či fanfikciách od svojich fanúšikov. Nie, niektorí ľudia jednoducho chcú písať kvôli radosti zo samotnej tvorby a nemajú potrebu predstaviť ju širokému publiku. Chcú sa podeliť o svoj príbeh so svojimi najbližšími a nepotrebujú veľké davy.
Vydanie pár kusov kníh
Ak patríte k týmto ľuďom a chcete svoj príbeh dostať predovšetkým k svojej rodine a priateľom (napríklad chcete niekoho obdarovať svojím príbehom vo vytlačenej podobe), môžete ísť na vydanie svojej knihy cestou menšieho rizika – pomaly a v malom. V tomto prípade môžete vytlačiť len zopár kusov knihy (napríklad do 100) a darovať či predať ju ľuďom vo svojom okolí.
V tomto prípade sa iba dohodnite s lokálnou tlačiarňou na čo najlepšej cene, nežiadajte si ani o ISBN. Kniha tak ostane len vaším súkromným dielom, nebudete ju distribuovať do kníhkupeckej siete.
Publikovanie e-knihy
Skvelou cestou je tiež vydanie elektronickej knihy. Náklady na vydanie e-booku sú minimálne a jej manažovanie vám nezaplní toľko priestoru, ako keby vám kuriér doviezol paletu kníh, ktorá vám zaberie polovicu detskej izby. S vydaním e-knihy vám pomôže napríklad Publico či aplikácie pre e-booky ako je iBooks Store.
Ak však vydávate e-knihu, ktorú chcete ponúkať širokej verejnosti, uistite sa, že príbeh je hodnotný a ak by ste e-book vydali v tlačenej forme, má rovnakú kvalitu, ako iné vytlačené knihy. I keď sú e-knihy jednoduchšie na vydanie a lacnejšie na kúpu, neznamená to, že ich kvalita môže byť nižšia.
Publico má dokonca službu „print on demand“, vďaka nim teda môžete ponúkať aj tlačenú verziu vašej knihy a oni knižky vytlačia po jednom kuse vždy, keď si knihu niekto objedná. Možnosti tlače sú však obmedzené a ide skôr o núdzovú možnosť v prípade, že začínate a nemáte peniaze na tlač.
Online tvorba
Ak chcete len tvoriť preto, aby ste tvorili a nemáte žiadny vytýčený cieľ, pomôžu vám rôzne platformy, na ktorých môžete uverejňovať svoj príbeh. Publikovať môžete napríklad na Wattpade, na svojej vlastnej webovej stránke, prípadne si môžete založiť účet na Patreone, kde môžete za svoju tvorbu získať finančné príspevky od svojich patrónov.
Wattpad vám môže pomôcť zlepšiť si štýl písania, získať čitateľskú základňu a spoznať sa s ďalšími autormi. Z Wattpadu vzišli skvelí autori – napríklad autorka Shelby Mahurin začínala práve na Wattpade, kde si jej knihu Had a holubica (Serpent and Dove) všimlo vydavateľstvo.
Aj v malom nezabúdajte na povinnosti
Ak knihu predávate v akejkoľvek podobe, stáva sa tak písanie zárobkovou činnosťou a vy by ste mali mať živnosť, eseročku alebo slobodné povolanie. Kniha by mala mať ISBN (unikátny číselný identifikátor knihy, ktorý vydáva Slovenská národná knižnica). Nezabúdajte na tieto povinnosti.
Písanie v malom môže byť fajn spôsob, ako začať, zlepšiť sa, získať skúsenosti, disciplínu a vytrvalosť (toto budete potrebovať zrejme najviac) a hlavne zistiť, či vás písanie naozaj baví. Ak chcete byť spisovateľ a chcete sa písaním živiť, napísať jednu knihu nebude stačiť. Budete musieť napísať druhú, tretiu, štvrtú, piatu… A to často popri škole, práci, koníčkoch, instagrame a všetkých ďalších veciach, ktorým by ste chceli venovať svoj voľný čas a budete im musieť povedať „nie“.
Ak chcete knihu dostať k širokej verejnosti, bude vás zaujímať hlavne nasledujúca možnosť a 3 spôsoby, ako vydať knihu.
Ak chcete písať vo veľkom a písaním sa živiť
Aj autori, ktorí sa písaním živia, píšu v prvom rade pre radosť. Všetci začíname s rovnakým úmyslom – písanie nás teší a chceme sa s druhými podeliť o svoj príbeh. Svoju tvorbu však môžete predostrieť širšej verejnosti – výmenou za odmenu v podobe autorského honoráru či tantiém z predaja.
Ak by ste radi svoju knihu dostali ďalej, než k svojej babke, zrejme vás bude zaujímať, ako písať a vydávať vo veľkom. Možnosti máte tri:
- Tradičné vydanie knihy cez vydavateľstvo
- Self-publishing, teda samovydanie
- Hybridné vydanie knihy
Tradičné vydanie knihy cez vydavateľstvo
Vydávanie kníh cez vydavateľský dom je tradičný spôsob, ktorý je tu s nami pár stoviek rokov, odkedy jeden človek povedal druhému: „Zbožňujem tie tvoje na papieri rukou načarbané vtipy, ktoré čítaš na záchode. Nespravíš mi kópiu?“
Za tlač knihy, ako ju dnes poznáme, vďačíme nemeckému vynálezcovi Johanessovi Gutenbergerovi, i keď už pred ním sa objavili ľudia, ktorí verili, že by bolo fajn mať z jednej knihy viac ako jeden kus. Mimochodom, Gutenberg počas svojho života s kníhtlačou neuspel, zbankrotoval, súd mu vzal jeho majetok a on musel pracovať v tlačiarni, ktorú kedysi vlastnil, kde z ťažkej práce oslepol. Keď sa konečne dostal k publikovaniu, nezverejňoval viac svoje meno. Roky žil v chudobe a jeho prácu ocenili až tri roky pred jeho smrťou, keď ho isté knieža vzalo za dvorana. Gutenbergova 42-riadková Biblia, ktorú vytlačil, je dnes považovaná za majstrovské dielo. Toľko k mužovi, ktorý vymyslel kníhtlač a vďaka ktorému dnes môžeme písať a čítať knihy. (Zdroje: wikipedia, Biography.com a Polygrafia-fotografia.sk ) Späť k vydávaniu v modernej dobe.
Pre širokú verejnosť je vydanie knihy cez vydavateľstvo prvou z možností, ktorá sa ponúka. V ideálnej krajine pošlete rukopis do redakcie, do dvoch dní vám príde odpoveď, že je to ten najlepší príbeh, aký kedy čítali, do týždňa vám príde krásny šek, za ktorý si kúpite delfína či dvoch a o mesiac budete v rukách držať výtlačok svojej knihy, pre ktorý vás čitatelia budú nosiť na rukách. V realite to tak nefunguje. Pozrime sa na to, čo môžete čakať a na čo rovno zabudnite.
Ktoré vydavateľstvo osloviť?
Ak chcete knihu vydať cez vydavateľský dom, vyhľadajte si cez webové prehliadače, aké vydavateľstvá máme na Slovensku. Medzi tie najväčšie či najznámejšie patrí napríklad Albatros, Ikar, Slovart, Motýľ… Každé z nich vydáva určité žánre a teda je fajn oslovovať vydavateľstvá podľa toho, akému žánru sa venujú. Nemyslím si, že existuje „dobré“ alebo „zlé“ vydavateľstvo – niektorí autori majú s jedným vydavateľskvým domom dobré skúsenosti, iní nie.
Ak neviete, ktoré vydavateľstvo so svojím rukopisom osloviť, zbehnite do kníhkupectva a vyhľadajte si tituly, ktoré sa žánrovo podobajú vášmu príbehu. Pozrite sa, aké vydavateľstvo ich vydalo. Podobnosť titulov môžete spomenúť ako výhodu vo vašom sprievodnom e-maili, ktorý budete písať.
Ako osloviť vydavateľstvo s rukopisom?
Niektoré vydavateľstvá majú na svojich webových stránkach vypracovaný postup, ako ich osloviť. Prečítajte si ho a snažte sa dodržať ich odporúčania – napríklad, ak vydavateľstvo žiada zaslať 10 strán, zašlite 10 strán a nie celý rukopis, alebo ak žiada o zaslanie ukážky do tela e-mailu, a nie do prílohy, urobte tak. Držte sa postupu a majte úctu.
Ak nenájdete žiaden návod, budete musieť postupovať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. Základom je určite zaslať svoj sprievodný list. V angličtine sa takýto list volá query letter, ktorý zasielate literárnemu agentovi, nie vydavateľstvu. V zahraničí autori komunikujú iba s literárnymi agentmi, nie s vydavateľstvami. Až agent dohaduje podmienky predaja práv s vydavateľstvom. Späť však k našim končinám, kde profesia literárny agent neexistuje.
V sprievodnom e-maili môžete stručne napísať niečo o vašom príbehu – krátky popis, žáner, počet normostrán (prepočítate na www.normostrana.sk) a cieľová skupina – teda aký človek asi najviac ocení vaše dielko (vek, pohlavie, záujmy…). Snažte sa pripraviť text štýlom, ktorý by mal podnietiť zvedavosť a záujem vydavateľstva. Napíšte tiež niečo o sebe.
Osobne odporúčam nezasielať nevyžiadané ukážky, ale sa skôr v prvom e-maili predstaviť a spýtať sa, či vydavateľstvu môžete zaslať ukážku z rukopisu. Nikdy nezasielajte celý rukopis. Kompletný rukopis by malo vydavateľstvo mať k dispozícii ideálne až keď podpíšete zmluvu, alebo ak máte od neho aspoň súhlasné e-mailové stanovisko, že chcú s vami podpísať zmluvu na vydanie knihy.
Odmietnutie vydavateľstva
Ak vydavateľstvo nebude mať záujem, choďte o dom ďalej. Myslite na to, že dôvodov na odmietnutie môže byť celá stovka – od pravdepodobnosti, že príbeh nie je dobrý, až po dôvody, že práve vydávajú podobný príbeh, že sa im kniha nehodí do edičného plánu, prípadne daný žáner nevydávajú.
Odmietnutie neberte osobne a ak sa dá, snažte sa zobrať si z neho niečo dobré – ak napríklad redakcia odmietne váš príbeh, pokúste sa redaktorku či redaktora poprosiť, či vám môže dať tipy, ako by ste mohli svoj rukopis zlepšiť a zvýšiť tak šance na vydanie v budúcnosti. Aj pri odmietnutí buďte slušní.
Záujem vydavateľstva
Ak vydavateľstvo bude mať záujem, na rade je dohodnutie podmienok, uzatvorenie zmluvy a redakčná práca na rukopise.
Vydavateľstvo od vás môže žiadať úpravy na rukopise. Môže ísť o menšie kozmetické úpravy, ale aj o zmenu príbehu, postáv, skrátenie či doplnenie textu atď. Záleží na vás, ako sa s redakciou dohodnete, na čo pristúpite a naopak, čo nebudete chcieť zmeniť.
Odmena za predaj práv
Za to, že ste niekomu poskytli rukopis, ktorý mu prinesie obrat a zisk, by ste mali dostať zaplatené. Nepíšte zadarmo. Nenechajte sa presvedčiť (od iných alebo od seba), že môžete byť radi, že vám niekto knihu vydá. Ak vám vydavateľstvo chce vydať knihu, ale nechce zaplatiť odmenu, choďte inam.
Odmenu môžete získať v podobe A) jednorázového fixného honorára alebo B) odpočítateľnej zálohy a percent z predaja, alebo len percentá z predaja.
Jednorázová odmena znamená, že vám vydavateľstvo zaplatí jednu platbu a viac peňazí z knihy neuvidíte, bez ohľadu na počet predaných kusov. Osobne to nepovažujem za výhodnú odmenu, nakoľko percentá vám dlhodobo môžu priniesť omnoho viac financií. Záleží však od konkrétneho prípadu, ktorý môže byť špecifický.
Percentá z predaja
Vo väčšine prípadov vám vydavateľstvo ponúkne percentá z predaja knihy. To je tiež motivujúce pre autora, aby sa sám podieľal na marketingu svojho diela – autor totiž zarába presne toľko, koľko predá. Odmena v podobe percent z predaja sa u nás pohybuje pri tlačených knihách približne medzi 5 – 12% z veľkoobchodnej ceny z knihy bez DPH. Ak sa teda vaša kniha predáva za 10 eur, dostanete z nej možno 0,70 eur.
Ako sa rozdeľuje „koláč“ na knižnom trhu a prečo autor nedostane viac ako pár centov či 1 euro z knihy, ktorú napísal, si môžete prečítať v tomto článku.
Odmenu tiež môžete získať v podobe nevratnej odpočítateľnej zálohy, ktorá sa odpočíta z predaných výtlačkov. Výška odmeny záleží od vydavateľstva, resp. od naplánovaného nákladu prvého vydania knihy. Ďalšiu platbu dostanete po vyčerpaní zálohy. Vydavateľstvá bežne vyplácajú 1x ročne, 2x ročne alebo kvartálne. Záleží od vydavateľstva a dohody.
Odmena musí byť fér
Zvážte, či výška odmeny naozaj zodpovedá zmluve, ktorú uzatvárate. Predovšetkým si všímajte dobu, na ktorú sa licenčná zmluva uzatvára, jazykové mutácie a teritóriá. Zohľadnite tiež nielen tlačené knihy, ale aj e-knihy a audioknihy. Rovnako premýšľajte nad tým, ako vám vydavateľský dom pomôže v rámci marketingu – sledujte, ako sa starajú o svojich domácich autorov a ako ich propagujú. Ľahko si spravíte obraz.
Ak sa vám niečo nezdá, spýtajte sa vydavateľstva a o podmienkach vydania vyjednávajte. Zmluva by mala byť fér a žiadna strana by nemala ťahať za kratší koniec – ani vy, ani vydavateľstvo. Ak zmluva nie je výhodná a vy sa neviete dohodnúť, radšej choďte inam.
Ak by ste aj písali bez finančnej odmeny alebo za veľmi nízku odmenu, uistite sa, že má daná zmluva inú pridanú hodnotu, ktorá prevažuje neposkytnutie autorského honoráru. Myslite na to, že licenčnú zmluvu uzatvárate na niekoľko rokov, počas ktorých s príbehom nebudete môcť pohnúť.
Predaj práv do zahraničia
Ďalší príjem, ktorý z knihy dokážete získať, je z predaja práv na ďalšie trhy a pre ďalšie jazykové mutácie. Zjednodušene – príbeh napíšete jedenkrát a keď sa vám podarí okrem Slovenska predať práva vydavateľstvám v Česku, Poľsku, Maďarsku atď… z každej krajiny získate percentá z predaja.
Slovensko má cca 5,5 milióna obyvateľov, Česko má dvojnásobok a ak pôjdete so svojím príbehom „iba“ do Poľska, oslovujete 38 miliónov ľudí. Vašu knihu v španielčine si môže prečítať 534 miliónov ľudí, ktorí podľa Linoda.com hovoria týmto jazykom. A potom je tu, samozrejme, angličtina. Podľa British Council hovorí angličtinou na komunikačnej úrovni 1,75 miliardy ľudí, teda takmer 25% obyvateľstva na celom svete.
Slovenský jazyk vás bude vždy limitovať kvôli počtu ľudí, ktorým týmto jazykom hovoria. Jediný spôsob, ako predávať množstvo kníh na Slovensku, je písať veľa (minimálne dve knihy ročne), písať dlhodobo (niekoľko rokov a niekoľko kníh – vybudovať si meno a čitateľskú základňu), písať vysokokomerčné knihy pre masy alebo byť známou osobnosťou. Aj v týchto prípadoch však stále budete limitovaný počtom obyvateľov, z ktorého ešte musíte odpočítať všetkých, ktorí nie sú vaša cieľovka, či si vašu knihu nikdy nekúpia (napríklad deti do 10 rokov, seniori a pod).
Predaj práv na ďalšie trhy je jedna z najväčších výhod písania kníh a ako autor by ste ju mali stopercentne využiť. Áno, je tam háčik – nie je to také jednoduché. Aj o tom niekedy nabudúce.
Koľko zarábajú prvoautori?
Podľa AuthorityPublishing.com výška zálohy amerického autora za jeho prvú knihu sa pohybuje vo výške 5 000 až 12 000 dolárov. U nás je to pár stoviek eur – a to len v prípade, ak vydavateľstvo poskytuje zálohu. Mnohé vydavateľstvá vyplácajú až z predaja, teda až keď sa kniha dostane na trh. Nie je to, samozrejme, také prekvapujúce – náš trh je jednoducho veľmi malý.
Väčšina slovenských spisovateľov píše knihy popri zamestnaní, prípadne sa začne písaním živiť až po niekoľkých vydaných knihách, ktoré majú dobrý a stabilný predaj. Nepredpokladajte preto, že napíšete jednu knihu a písanie kníh sa ihneď stane vaším hlavným zdrojom príjmu. (Písaním sa však môžete živiť aj napríklad ako copywriter, content writer, ghostwriter, redaktor, game writer atď… takže vás nemusia živiť len knihy, ale i iná tvorba textov – o tom niekedy nabudúce)
Vydanie knihy a marketing
Po úpravách rukopisu je na rade jazyková korektúra, sadzba a tlač. Od dodania rukopisu po vydanie knihy môže prejsť doba od niekoľkých mesiacov až po rok či viac. Veľké vydavateľstvá pripravujú edičné plány na rok dopredu, nečakajte preto, že vám niekto knihu vydá o mesiac či o dva.
Myslite na to, že aj keď vám knihu vydá vydavateľstvo, marketing stále zostáva aj na vašich ramenách. Knihu by ste mali propagovať nielen pred vydaním, ale ja po ňom. Dnes máte k dispozícii mnoho možností – najväčšiu páku vám poskytujú sociálne siete. Nespoliehajte sa, že knihu odpropaguje iba vydavateľstvo.
Samovydanie (selfpublishing)
Ak sa rozhodnete z akýchkoľvek dôvodov vydať si knihu sami, nečaká vás ani ťažšia, ani jednoduchšia cesta, ako cesta cez vydavateľský dom, len bude skrátka v niečom iná.
Knihu si môžete vydať i sami bez ohľadu na žáner či obsah, a to ako samovydavateľ (selfpublisher). Pri samovydaní si celé vydanie knihy zabezpečujete a financujete sami – zabezpečíte editovanie knihy, korektúru, obálku, sadzbu, tlač, distribúciu a marketing.
Celý článok o samovydaní, jeho výhodách i úskaliach pre vás pripravila Ivka tu.
Hybridné vydanie knihy a vanity press
Hybridné vydávanie kníh je spôsob vydania, ktoré zvonka vyzerá ako tradičné vydavateľstvo, ale ide o samovydanie. V praxi to vyzerá tak, že si autor zaplatí za vydanie svojej knihy vo vydavateľstve. Vydavateľstvo v tomto prípade nezabezpečuje obálku, editovanie, sadzbu atď – toto všetko hradí autor z vlastného vrecka.
V zahraničí existuje i rozdiel medzi hybridným vydávaním a takzvaným vanity press (slovenský preklad som nenašla). Medzi týmito dvoma spôsobmi je v zahraničí rozdiel v tom, že zatiaľ čo hybridné vydavateľstvo prihliada na žáner, ktorý vydáva a pomáha autorovi do väčšej miery, vanity press vydáva prakticky to, čo príde a autor si za to zaplatí.
V 19. storočí bol vanity press obľúbený a týmto spôsobom prišla na police kníh napríklad Alica v krajine zázrakov a ďalšie diela od Lewisa Carrolla. Vanity press využívali autori ako Mark Twain, George Bernard Shaw, Edgar Allan Poe, Rudyard Kipling alebo Walt Whitman. Nie všetci však uspeli – vydavateľstvo Marka Twaina takto zbankrotovalo.
Myslím, že u nás na Slovensku sa obe možnosti zlievajú do jednej, ktorú na našom trhu nazývame jednoducho hybridné vydávanie. Aj u nás nájdete vydavateľstvá, ktoré vydávajú hybridne a vy si pod ich hlavičkou môžete zaplatiť vydanie vlastnej knihy.
Prečo si zaplatiť za vydanie vlastnej knihy pod hlavičkou vydavateľstva?
Jednoduché – pre verejnosť to vyzerá dobre. Je väčšia šanca, že čitatelia siahnu po knihe vydanej vydavateľstvom, ako keď sa na obálke vedľa mena autora nesie opäť meno autora ako vydavateľa. Autor si síce sám uhradí všetky náklady, no vydavateľstvo zabezpečí určité úkony potrebné s vydaním – ako je sadzba, zmluvy, ISBN či distribúcia – za všetko však platí autor.
Pre ktorý spôsob vydania by ste sa mali rozhodnúť?
Ak idete vydávať svoju úplne prvú knihu, asi v tom máte chaos a neviete čo a ako. Je to úplne normálne. Osobne si myslím, že samovydanie sa hodí predovšetkým pre ľudí s podnikateľským duchom a tiež tým, ktorí už majú čitateľskú či fanúšikovskú základňu – napríklad ak máte webstránku s receptami a tisíce followerov na sociálnych sieťach, zrejme pôjdete cestou samovydania – podobne (a veľmi úspešne) tak urobila i Nikoleta Kováčová s jej knihami Slovegán, ktorú sme vyspovedali v tomto rozhovore.
Ak nemáte readership ani followership, samovydanie pre vás zrejme nebude správna cesta. Môžete teda buď najprv získať publikum (napríklad tvorbou na svojej webstránke či Wattpade), alebo s rukopisom oslovte vydavateľský dom. Postup máte vyššie.
Hybridné vydanie sa hodí pre tých, ktorí si vydanie knihy a marketing dokážu zafinancovať sami – pri 500 ks kníh sa bavíme napríklad o sume 3 000 eur.
Na záver desatoro rád k vydávaniu kníh:
- Keď oboma nohami skočíte do knižného priemyslu, zistíte, že písanie a vydávanie kníh sú dve odlišné veci. V momente, ako na svoje dielo nalepíte cenovku, umenie sa stáva obchodom. Nie pre každého to je jednoduché. Majte pokoru, ale pripravte si aj ostré lakte.
- Odpoveď od vydavateľstva, na ktorú márne čakáte už mesiace a ona stále neprišla, znamená „nie“. Nečakajte a ponúknite rukopis niekomu inému. Nájdite tých správnych ľudí.
- Keď vám konečne nejaké vydavateľstvo povie ÁNO a do emailovej schránky vám pristane návrh licenčnej zmluvy, budete isto skákať od radosti, predsa len sa však snažte udržať pri zemi. Ak dostanete od vydavateľstva zmluvu, poriadne si ju prečítajte. Ideálne sa s niekým poraďte – s iným autorom alebo i s právnikom zameraným na autorské právo. Mnoho autorov doplatilo na zlé zmluvy, ktoré im zviazali ruky.
- Ak ste už nevýhodnú zmluvu podpísali, posuňte sa na ďalšiu knihu. Nezúfajte, neplačte, neobviňujte seba či vydavateľstvo. Chybami sa človek učí. Druhýkrát budete múdrejší.
- Zlepšujte sa v písaní. Nebojte sa spätnej väzby a myslite na svoj príbeh ako na sochu, ktorú treba vypilovať do dokonalosti. Písanie je zručnosť. Neočakávajte, že prvou knihou spravíte dieru do sveta.
- Slovenský trh je malý. To je odpoveď na mnoho otázok a problémov, ktorým budete čeliť.
- Vydaním knihy marketing nekončí, ale začína. Propagujte svoju knihu, spájajte sa s čitateľmi, dajte im niečo navyše.
- Vytvorte si autorské priateľstvá, podporujte sa medzi autormi navzájom a pomáhajte si. Spisovatelia sú vaši kolegovia, nie konkurencia.
- Síce je pocit vytlačenej knihy s vaším menom na nezaplatenie, no len písanie vám prinesie skutočnú radosť.
- Keď dokončíte jednu knihu, začnite písať ďalšiu.
Keď som dopísala tento článok, mala som pocit, že ľudí skôr odradí, než namotivuje. Písanie kníh je však naplňujúca práca, ktorou sa môžete dotknúť mnohých ľudí, pomôcť im, či im minimálne zlepšiť deň. V dnešnom svete máte ako autor mnoho možností, tak ich nenechajte pretiecť pomedzi prsty a využite ich.
Držím vám palce a verím, že sa naše knihy stretnú spolu na polici v kníhkupectve, kde vzdajú vďaku Gutenbergovi.
Máte otázky k vydávaniu kníh? Nechajte nám komentár 🙂
[…] autora, či už začínajúceho, alebo ostrieľaného. Začínajúci spisovatelia tu môžu publikovať svoje prvé príbehy, získať si základňu čitateľov a pozbierať prvé feedbacky. Ostrieľaní autori tu môžu […]