Napísať knihu je iba polovica práce. Po vydaní knihy potrebujete svoje dielo dostať do rúk čitateľov. K tomu vám pomôže knižný marketing. Aké sú tipy pre knižný marketing v roku 2020?
Osobne si myslím, že je mnoho skvelých spisovateľov, ktorí napíšu úžasné diela, no kvôli slabému knižnému marketingu svoje knihy nedostanú k čitateľom. Ak ste vydali knihu, isto nechcete, aby sa to stalo i vám.
Dnešná doba je ako stvorená pre knižný marketing autorov. Nezáleží na tom, či vydávate svoje knihy cez vydavateľstvo alebo ako samovydavateľ. Možností, ako propagovať svoju knihu, máte mnoho.
Ako môžete propagovať svoju knihu pomocou knižného marketingu v roku 2020?
Autorská webová stránka je v roku 2020 nutnosť
Keď čitateľ dočíta vašu knihu, zadá vaše meno do internetového vyhľadávača. Čo sa mu zobrazí? Vaša autorská webstránka by mala byť „hubom“, na ktorom čitatelia nájdu všetky dôležité informácie.
Autorská webová stránka je v dnešnej dobe absolútna nevyhnutnosť. Potrebujete svoje malé miesto na internete, kam môžu prísť vaši existujúci i potenciálni čitatelia.
Mali by ste uviesť niečo o sebe, o svojich knihách, o plánovaných besedách a akciách a – samozrejme – či sa čitatelia môžu tešiť na ďalšie knihy 😊
Nemusíte byť počítačový čarodej, aby ste zvládli vlastný web. Aby bola vaša webstránka funkčná, potrebujete doménu a hosting. Pri oboch položkách sa bavíme o pár eurách ročne. Obe služby môžete využiť napríklad u Websupport.sk, kde budete mať aj predpripravenú wordpress stránku.
Môžete tiež využiť iné služby ako je Squarespace, Weebly a pod. A vždy sa môžete obrátiť na profíka, ktorý vám web pripraví na mieru.
Na čo by ste pri autorskej stránke nemali zabúdať:
- Osobne odporúčam zakúpiť si vlastnú doménu, aby ste v nej nemali názov poskytovateľa, kde vaša webstránka beží – napr. nie jankopise.weebly.com ale radšej jankopise.sk. Je to vaša vizitka. Doménu si môžete kúpiť od 9 eur.
- Umiestnite na webovej stránke všetky dôležité informácie o vašich knihách a kde ich čitatelia nájdu. Pridajte linky na internetové kníhkupectvá.
- Vložte si na webovú stránku kontaktný formulár, aby vás mohli čitatelia ľahko kontaktovať.
- Raz za čas si spravte analýzu vašej webovej stránky – fungujú všetky odkliky správne? Máte správne nastavene automatické e-maily pri odbere noviniek? Snažte sa na svoju webovú stránku pozerať pohľadom používateľa.
Využívajte content marketing
Content marketing, teda obsahový marketing vytvára obsah, vďaka ktorému sa môžete spojiť so svojimi čitateľmi. Buduje povedomie, zlepšuje vzťahu, vytvára vám štatút experta v danej oblasti. Vďaka používaniu kľúčových slov k vám cez internetové vyhľadávače privedie nových čitateľov, ktorí sa práve rozhliadajú po tom, akú knihu by si práve chceli prečítať.
Čo je obsah? Môže ísť o blogy, infografiky, videá, podcasty… Teda v praxi môžete blogovať na svojej webstránke o písaní kníh, natáčať vlastné podcasty, videá, robiť rozhovory a podobne. Tento obsah potom môžete umiestniť na svoju webstránku, sociálne siete, atď.
Obsahový marketing budete budovať dlho, zato vám dá spoľahlivé výsledky. Nečakajte, že po jednom blogu vaša kniha vyletí do rebríčka bestsellerov. Dajte tomu čas.
Obsahový marketing by mal byť súčasťou vášho knižného marketingu. Publikujte pravidelne obsah, ktorý vaši čiatelia vyhľadávajú na platforme, ktorá vám vyhovuje a kde sa vaši čitatelia nachádzajú.
Aký obsah môžete ako autor tvoriť?
- Môžete blogovať na svojej webstránke o vašej knihe. Prečo ste s ju rozhodli napísať? Čo vás inšpirovalo? Kde ste brali nápady? Ktoré lokácie čitatelia nájdu vo vašej knihe?
- Môžete vytvoriť blog o tom, aké knihy čítate a ktorých autorov máte radi.
- Môžete postovať, ako vyzerá váš život spisovateľa.
- Vytvorili ste si ku knihe knižný soundtrack? Ukážte ho čitateľom.
- Môžete nahrať krátke videá o vašej knihe alebo o písaní.
- Ak vytvoríte obsah, nezabudnite ho tiež riadne propagovať.
Tip: Neviete, pre koho vytvárať obsah? Predstavte si vášho ideálneho čitateľa. Kto najčastejšie číta vaše knihy? Tento ideálny čitateľ sa nazýva tiež cieľovým zákazníkom alebo persónou. Keď tvoríte obsah, môžete myslieť na to, že ho tvoríte pre tohto jediného človeka. Zjednoduší vám to tvorbu.
Spojte sa s čitateľmi cez sociálne siete
Ak ste napísali knihu, mali by ste vedieť, kto je váš ideálny čitateľ (cieľový zákazník). Na akých sociálnych sieťach sa pohybuje? Je to facebook, instagram, tiktok? Spravte si prieskum a buďte aktívni na rovnakých platformách.
Každá sociálna sieť má odlišné výhody. Na facebooku môžete využiť predovšetkým obsah plný textu, instagram je skôr vizuálna sociálna sieť. Twitter je vhodný pre krátke texty, linkedin je naopak zameraný na obsah spojený s profesiami.
Myslite tiež na algoritmy daných sietí – cez instagram vás ľudia nájdu jednoduchšie, ako sa cez facebook, a tiež organicky, nakoľko instagram ponúka podobný obsah tomu, ktorý používateľ sám vyhľadáva.
Ja osobne som pri vydaní prvej knihy (2016) bola najaktívnejšia na facebooku a postupne som prešla na instagram. Okrem toho, že sa väčšina mojich čitateľov nachádza skôr tam, mi tiež spojenie sa s čitateľmi cez instagram vyhovuje.
Tipy pre sociálne siete:
- Uistite sa, že vás čitatelia ľahko nájdu.
- Raz za čas si cez hashtagy pozrite, či niekto neoznačil vás alebo vašu knihu.
- Nebojte sa investovať do reklamy na faceobooku alebo instagrame. Dobre nastavené platená reklama vám vie priniesť výsledky.
- Využiť tiež môžete online streamovanie, vďaka ktorému môžete zodpovedať otázky vašich čitateľov naživo.
- Vyhľadávajte ďalších autorov. Nebojte sa osloviť autora, o ktorom sa chcete pobaviť o knihách a spriateliť sa – viete, že presne takto sme sa spoznali i my s Ivkou? :-))))
TIP: Nezabudnite na sociálnu sieť o knihách Goodreads.com
Vypýtajte si od čitateľov recenzie
Knižný biznis je v mnohom o osobnom odporúčaní. Čitatelia radi porozprávajú o dobrej knihe, ktorú si práve prečítali. Na internete k tomuto účelu slúžia recenzie.
Prišiel vám e-mail od čitateľa, že sa mu vaša kniha páčila? Poproste ho o recenziu. Smerovať ho môžete priamo na stránky internetových kníhkupectiev alebo na sociálnu sieť zameranú na knihy Goodreads.
Budujte si svoju e-mailovú databázu
E-mail marketing je podľa mňa dlhodobo jedna z najlepších foriem marketingu. Pomocou newsletterov dokážete poslať informácie o vašich knihách priamo do e-mailovej schránky vašich čitateľov. Môžete ich informovať o predpredaji vašej novej knihy, o besedách alebo im môžete poskytnúť extra obsah.
E-mail marketing je personalizovaný a keďže sa čitateľ k odberu sám prihlásil, má o vaše newslettre záujem. Máte tak väčšiu pravdepodobnosť, že čitateľ bude váš e-mail považovať za dôležitý. E-mail marketing by preto nemal chýbať vo vašom knižnom marketingu.
Mnoho autorov zvučných mien, ako je Veronica Roth, Leigh Bardugo alebo Susan Dennard, využíva stratégiu e-mail marketingu. Po prihlásení k odberu posielajú špeciálny obsah, ktorý nikde inde na webe nenájdete.
Aby ste však vôbec mohli newsletter odoslať, potrebujete získať čitateľov e-mail. Odber noviniek by ste mali mať na svojej autorskej webovej stránke. Výmenou za e-mail môžete ponúknuť špeciálny obsah.
Dôležité tipy e-mail marketingu pre autorov:
- Nikdy neposielajte spam. Vážte si, že vám čitateľ poskytol svoju e-mailovú adresu.
- Neposielajte e-maily príliš často. Pokojne stačí zaslať e-mail jedenkrát do mesiaca.
- Nezabudnite na CTA (call-to-action), ktorá vyzve čitateľov k akcii.
TIP: Pre e-mail marketing môžete využiť napríklad Mailchimp.
Spolupracujte s book blogermi a bookstagramermi
Bookstagrameri a book blogeri vám pomôžu odpromovať vašu knihu. Môžete ich sami osloviť cez sociálne siete alebo ich môžete vyhľadať cez internetové vyhľadávače. Knihy môže zabezpečiť vydavateľstvo alebo vy sami – záleží na dohode.
Vyberte si knižného bookstagramera/book blogera podľa toho, aký má dosah, ako komunikuje so svojou komunitou a či číta rovnaký žáner ako je vaša kniha. Asi nebude šťastná voľba posielať svoju knihu o 2. svetovej vojne blogerke, ktorá rada číta erotiku a naopak. Myslite na to.
Osloviť môžete tiež klasických influencerov, ktorí majú obrovský dosah. Myslite však na to, že takíto ľudia si môžu za reklamu vypýtať aj niekoľko stoviek eur a nie vždy musia mať medzi svojimi followermi vašu cieľovku.
Osobne si myslím, že mikroinfluenceri, ktorí sa zameriavajú priamo na váš žáner sú vhodnejší, no necháme to na vás 🙂
Tvorte cross-promotion
Vaši kolegovia spisovatelia sú vaši priatelia, nie konkurencia. Pomôcť si môžete navzájom vzájomným odporúčaním.
Ak sledujete mňa a Ivku, mohli ste si všimnúť projekt Autorská štafeta, v ktorej sme sa spojili s ďalšími slovenskými spisovateľkami – Miškou Zamari, Bajou Dolce a Vandou Kys. Spoločne píšeme na striedačku jeden ucelený príbeh, ktorí si čitatelia zamilovali.
Spoločny projekt nám pomohol spoznať sa, vymeniť si tipy a tiež každá z nás dala ostatné autorky do pozornosti svojim čitateľom, ktorí sa tak dostali k novým skvelým knihám.
Takáto spolupráca bola veľmi milá a každý z nej niečo získal. Nemusíte s ďalšími autormi rovno spustiť spoločný projekt, ale môžete si navzájom pomôcť odporúčaniami vašich kníh. Aj k tomuto účelu sme založili O písaní.sk 🙂
Myslite na branding a pozicioning
Ako autor tvoríte určitý typ literatúry, alebo máte možno nejaké osobné status quo, podľa ktorého sa niekam na trhu zaraďujete. Nájdite niečo, čím ste špecifickí a ľudia si vás budú vedieť zapamätať.
Píšete historickú fantasy? Chcete svojimi knihami ukázať, že aj slovenskí autori vedia písať na svetovej úrovni? Píšete romantiku, horor, young adult? Nájdite si svoje miestečko na trhu a držte sa ho.
Budujte si komunitu
Napísať knihu trvá dlho. Ak chcete vydávať knihy pravidelne, budete publikovať možno jednu knihu za dva až tri roky. Počas tejto doby by ste mali byť v kontakte so svojimi čitateľmi.
Budujte si komunitu verných čitateľov, odmeňujte ich za ich sledovanie na sociálnych sieťach či čítanie vášho blogu zaujímavými informáciami až po dobu, keď im budete môcť predstaviť vašu knižnú novinku 😊
Knižný marketing vám pomôže dostať vašu knihu k vašim čitateľom. Nie vždy vám zabezpečí zázraky cez noc a je potrebné sa mu venovať dlhodobo a pravidelne.
Buďte aktívni, online, spájajte sa a bavte sa. S výsledkami buďte trpezliví – často je potrebné napísať viac ako jednu knihu, by ste prerazili na knižnom trhu. Mnoho autorov uspelo až s ďalšími dielami v poradí.
Nezabudnite si nastaviť svoje marketingové ciele a po čase ich vyhodnocovať.
[…] a budete čakať, čo sa stane, nemusíte s crowdfundingom ani začínať. Je to totiž v podstate reklamná kampaň ako hociktorá iná a tej predchádza nielen kreatívna príprava, ale aj poriadna reklamná […]
[…] príbeh automaticky nezabezpečí dobrý predaj knihy. Nie, o to sa musí postarať marketing – teda propagácia knihy. Môžete napísať akokoľvek úchvatné, plot twistami pretkané […]