Keď vychádzala moja prvá kniha Insomnia, mala som pocit, že mám len jednu šancu, ktorá rozhodne o tom, či sa moja kniha stane bestsellerom, alebo zapadne do zabudnutia a ja sa môžem rozlúčiť s kariérou spisovateľky.
Príbeh svojej knihy som milovala. Zbožňovala som svojich insomnikov a verila som, že len čo sa kniha dostane do rúk čitateľov, bude sa im páčiť rovnako. Ale ako to dosiahnuť?
Ako zabezpečiť, že si zo stoviek kníh na knižnom trhu od omnoho lepších spisovateľov než som ja, začínajúca a neznáma autorka fantasy románu, všimnú čitatelia práve moje dielo?
Dobrý príbeh + dobrý marketing = bestseller
Dobrý príbeh automaticky nezabezpečí dobrý predaj knihy. Nie, o to sa musí postarať marketing – teda propagácia knihy. Môžete napísať akokoľvek úchvatné, plot twistami pretkané dielo so silným spoločenským presahom, no ak ho správne nespropagujete, nedostane sa k publiku.
Ak som chcela, aby si čitatelia prečítali moju knihu, musela som zapracovať práve na knižnom marketingu. Premýšľala som nad tým, ako zaujať čitateľov. Mala som v úmysle zorganizovať besedy či odoslať recenzné výtlačky knižným recenzentom, no myslela som aj na tých, ktorí nehltajú desiatky kníh ročne.
Knižný trailer prenáša príbeh do vizuálnej podoby
V tej dobe som mala na mojej webstránke niekoľko kapitol knihy zadarmo a čitatelia si tiež mohli stiahnuť prvých sedem kompletných kapitol. Ako ale zaujať ne-čitateľov? Ako pritiahnuť ich pozornosť?
Odpoveď bola jednoznačná – potrebujem zaujať vizuálne. Nielen obálkou, či facebookovou reklamou, ale niečím živým, pohyblivým, čo by v nich vytvorilo záujem siahnuť po mojej knihe. Rozhodla som sa spraviť si knižný trailer.
V zahraničí je knižný trailer štandardom
Knižné trailery sú vo svete bežné. Video upútavka na najnovší knižný hit je v Amerike alebo v Británii bežnou súčasťou marketingového balíčku vydavateľského domu. U nás na Slovensku alebo v Česku sú však trailery skôr výnimkou, prípadne spočívajú len z pohyblivých obrázkov, obálky a zopár prelínajúcich sa titulkov. O to som však záujem nemala.
Keď vychádzala Insomnia, vravela som si, že buď bude táto kniha bestsellerom, alebo prepadákom. Kvôli tomu som obrovskú energiu venovala práve marketingu a tomu, aby som nachádzala nové možnosti, ako si kniha môže nájsť svojich čitateľov.
Bolo by to katastrofa, ak by som strávila mnoho času príbehom, ktorý milujem a kniha by nakoniec zapadla medzi desiatky ďalších príbehov, nepovšimnutá a prehliadaná, iba preto, že som nevenovala dosť času jej propagácii pred vydaním a po vydaní.
Trailer ako pootvorené dvere do nového sveta
Nechcela som však mať len spomínané krátke video s pár textami, ale trailer, ktorý vás vtiahne do sveta, v ktorom uvidíte tvár hlavnej postavy, pocítite atmosféru príbehu a nastolíte otázku, ktorá sa vinie celou knihou.
Ako prvé mi samozrejme napadlo natočiť svoj vlastný trailer, cháp – mať hercov a ísť niečo natočiť na kameru. Takáto chuťovečka by však bola príliš nákladná a nemohla som si ju finančne dovoliť. Preto som zamierila do fotobánk.
Fotobanky sú úložisko, na ktorom si môžete zakúpiť už vyhotovené fotografie, videá, ilustrácie či vektory a môžete ich použiť na marketingové či reklamné účely (záleží na licencii). Možno odtiaľ čerpať fotky na obálku kníh, marketingové letáčiky alebo aj videá pre knižný trailer.
Vyhľadala som si teda videá a kúpila som si tie, ktoré sa mi páčili. Na ďalšej podobnej webstránke som si kúpila hudbu k traileru. Videá a hudbu som vložila do videoeditora, doplnila som titulky a vznikol z toho tento trailer:
Trailer je jednoduchý, nie profesionálny, ale zato perfektne splnil svoj účel. Video má na facebooku cez 200 000 zhliadnutí. Mnoho čitateľov mi na besedách povedalo, že si moju knihu všimli práve vďaka knižnému traileru.
A čo ma to všetko vyšlo? Cca 100 eur. Presne tak. Trailer ma vyšiel stovku, no vďaka nemu sa ku knihe dostali tisíce ľudí.
Pozrime sa na niekoľko knižných trailerov zahraničných bestsellerov
Leigh Bardugo – Zjazvený kráľ (King of scars)
Knižný trailer zo sveta Griše o charizmatickom Nikolaiovi Lantsovovi, kráľovi, vojakovi a beštii. Trailer je stručný, akčný a načrtáva fantasy žáner i hlavný problém, s ktorým sa blonďavý vládca musí v príbehu potýkať.
Neil Gaiman – Záhrobná kniha (The Graveyard book
Trailer Gaimanovej Záhrobnej knihy vás zavedie do sveta Nobody „Boda“ Owensa a prezrádza nám o jeho živote na cintoríne i to, ako sa tam dostal. Audio načítal sám autor, ktorý vám tiež priblíži tému knihy.
Kiera Class – Prvá (The One)
Pozrime sa i na hraný trailer s hercami, v ktorom vidíme hlavnú hrdinku. Hudba traileru ku knihe Prvá nám našepkáva romantický žáner príbehu a v pozadí počujeme úryvky z knihy. V traileri sa tiež spomína, že je to tretia kniha z populárnej série Selekcia.
A pozrime sa aj na už pár rokov starý slovenský trailer Kingovky Joyland od vydavateľstva IKAR.
Do pozornosti dávame aj tento skvelý trailer k fantasy knihe Slepý život od slovenskej spisovateľky H. J. Bornemisza, ktorý nás v redakcii veľmi zaujal.
Video vládne marketingu
Mnohí autori veria v to, že im stačí napísať dobrý príbeh. Bohužiaľ, nie je to pravda. Dobrá kniha, to je 50% príbeh a 50% marketing. Ak sa nebudete venovať marketingu svojej knihy, zapadne v obrovskej konkurencii ostatných titulov prachom.
Video je dnes jeden z najsilnejších marketingových formátov. Ak práve plánujete vydať novú knihu, zamyslite sa nad tým, či by knižný trailer nebol vhodným krokom, ako ju podporiť a zaujať pozornosť potenciálnych čitateľov.
Prečo si spraviť knižný trailer?
- Čitateľom predstavíte knihu vizuálne.
- Vtiahnete ich do sveta.
- Dokážete osloviť celkom nové publikum, ktoré nebude čítať anotáciu.
- Ak ste šikovní, bude to malá investícia s dobrou návratnosťou.
Jednoduchý trailer si môžete spraviť sami, alebo ho úplne najlepšie môžete vložiť do rúk profesionála, ktorý má skúsenosť s tvorbou videí. Ak sa do tvorby pustíte sami, na trhu existuje množstvo video editačných softvérov, ktoré zvládne aj laik. Ak ste používateľom Macu, vyskúšajte si iMovie, jeden z najlepších video editačných nástrojov na trhu, ktorý má v sebe Mac zabudovaný natívne a zadarmo.
Tipy, ako spraviť dobrý knižný trailer:
- Vytvorte si scenár alebo storyboard, ako by mal trailer vyzerať.
- Buďte struční. Trailer je len ochutnávkou a navnadením.
- Upútajte a vytvorte záujem.
- Predstavte postavu/postavy.
- Načrtnite, akému problému bude hrdina čeliť.
- Nastoľte atmosféru.
- Hudbu zvoľte citlivo podľa žánru knihy.
- Naznačte žáner príbehu.
- Používajte iba kvalitný obsah – videá vo vysokom rozlíšení.
- Ukážte obálku knihy a povedzte, odkedy a kde si možno knihu kúpiť.
A ešte jeden dôležitý tip: Kúpte si správnu licenciu na videá, obrázky a hudbu. Nikdy nepoužívajte obsah, na ktorý nemáte licenciu. Nikdy si zadarmo a bez licencie nesťahujte hudbu, videá alebo obrázky, ktoré použijete pre propagáciu vlastných kníh.
Knižný trailer je skvelý spôsob, ako zaujať svojich čitateľov a vytvoriť atmosféru príbehu, ktorý viac nie je len o čiernych písmenách na bielom papieri. Pomôže vám získať mnoho nových čitateľov.