Osobný branding spisovateľa vám pomôže vytvoriť si jedinečné postavenie na trhu, odlíšiť sa od ostatných autorov a získať si vyhranenú čitateľskú obec. Ako naň a kde vôbec začať?
Čo je to osobný branding?
Osobný branding, alebo aj personal branding, je vytvorenie si jednoznačnej obsahovej, vizuálnej a strategickej definície vás ako autora a vašej autorskej tvorby.
Vďaka osobnému brandingu budete presne vedieť, kto ste ako autor, aké knihy chcete písať, akému publiku sa chcete prihovárať, na akých hodnotách stojí vaša tvorba a akým spôsobom sa chcete prezentovať.
Váš osobný branding by mal byť akousi príručkou či checklistom, podľa ktorých budete tvoriť všetky vaše výstupy v online i offline priestore. Vďaka takémuto prístupu budete konzistentní a zapamätateľní. A o to ide – odlíšiť sa od zvyšku autorov na trhu a získať si pozornosť.
Z čoho sa skladá osobný branding autora?
Nie, nemusíte platiť stovky či tisíce eur za brandingovú agentúru, ktorá vám vytvorí manuál hodný NASA o tom, ako sa prezentovať. Osobný branding si zvládnete pripraviť aj sami, stačí sa bližšie pozrieť na tieto okruhy:
Hodnotové zameranie
Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo sú vaše osobné hodnoty? A čo sa snažíte čitateľom odovzdať vo vašich knihách? Ak nie, teraz je ten správny čas. Vymedzenie si hodnôt vám totiž môže výrazne pomôcť odlíšiť sa od ostatných autorov na trhu.
Niektorí autori idú zámerne po kontroverzii, konšpiračných teóriách či tabu témach. Chcú vo svojich čitateľoch vyvolávať silno emocionálne reakcie, aj ak to bude odmietnutie, či dokonca opovrhovanie. Tento typ hate-marketingu im totiž skvele funguje a dvíha predaje.
Iní autori sa zasa zameriavajú na feel good obsah. Chcú čitateľovi za každú cenu priniesť pozitívny zážitok z knihy. Ich cieľom je, aby si čitateľ pri ich knihách oddýchol a netrápil hlavu žiadnymi ťažkými témami.
V mojom prípade sú to najmä hodnoty ako otvorenosť mysle, transformatívny charakter obsahu mojich kníh, tolerancia, sebareflexia, schopnosť aktívne riešiť problémy v živote, sebavedomie a silné ženské hrdinky. Čo sú vaše hodnoty? Zamyslite sa nad nimi a napíšte si ich na papier, je to prvý krok k tomu, aby ste si vytvorili svoj osobný branding spisovateľa.
Pozicioning na trhu
Viete, čo je to niche market? Je to úzko špecifikovaný segment trhu, v ktorom je nízka konkurencia a v ktorom môžete ľahko vyniknúť. Cieľom každého autora by malo byť nájsť si takýto svoj niche market.
Áno, môžete začať písať romance o bohatých dominantných mužoch a submisívnych študentkách, do ktorých sa zamilujú. Lenže potom budete iba tisícpäťstoštyridsiataôsma kópia E. L. James a vyniknete iba ťažko. Knižný trh je presýtený knihami s veľmi podobnými zápletkami v konkrétnych žánroch a v tomto segmente vyniknete iba s veľkou námahou – kvôli obrovskej konkurencii.
Ak si chcete zvoliť jednoduchšiu cestu, vytvorte niečo originálne. Nájdite si vlastný segment trhu a staňte sa na ňom hviezdou. A možno práve vy budete neskôr prví, ktorí tento niche market preslávia a stane sa hlavným prúdom. Všetci ostatní už však budú vaše kópie, nie vy niečia.
Pri mojich knihách je moja pozícia na trhu definovaná tromi kľúčovými slovami – lokácia, téma na zamyslenie a silná ženská hrdinka. Všetky moje knihy sú u čitateľov známe pre atraktívne opisy lokácií, kam sa chcú ísť po dočítaní knihy pozrieť. Lokácia akoby tvorila ďalšiu samostatnú postavu v príbehu. Každá moja kniha zároveň obsahuje dôležitú tému na zamyslenie, ktorá ide do hĺbky. Sme na internete v bezpečí (Zlaté puto)? Dá sa odpustiť niekomu, kto nám veľmi ublížil (Cudzinec z papiera)? Je v poriadku to, ako sa bežne správame k nášmu telu a k našej duši (Detektív z minulosti)? A do tretice silná hlavná hrdinka – veľmi rada tvorím ženské hrdinky, ktoré sú rovnocenné mužom, prípadne samy zachraňujú svet 🙂 Lebo takéto vzory my ženy dnes veľmi potrebujeme.
A čo vy? Aké sú vaše unikátne kľúčové slová?
Žánrové zameranie
Vybrať si žáner a subžáner, v ktorom budete aktívni, je veľmi dôležité. Samozrejme – nemusí to byť iba jeden 🙂 Sama som príkladom multižánrového spisovateľa – píšem biznisové knihy, mystery trilery, ale aj romantiku. Všetky tri žánre majú odlišnú cieľovku, no prelínajú sa v nich kľúčové slová a čiastočne môj pozicioning na trhu.
Prečo by ste si mali vybrať žáner? Pretože vďaka výberu žánru sa vám bude jednoduchšie definovať vaša cieľová čitateľská základňa, budete si vedieť ľahšie nájsť váš niche market a zároveň sa vzdelávať a zlepšovať v konkrétnej žánrovej tvorbe, aby ste vášmu publiku prinášali stále vyššiu kvalitu.
Treba myslieť aj na to, že niektoré žánre vám nemusia sedieť do vášho celkového osobného brandingu spisovateľa. Ak napríklad píšete detské knihy a zrazu vydáte román v žánri dark erotica, vaše pôvodné cieľové publikum asi nebude príliš nadšené. Výber nového žánru je ošemetný aj v prípade, ak už ste v nejakom žánri priveľmi etablovaní a ľudia vás nedokážu vnímať inak.
Toto sa stalo napríklad svetoznámej autorke J. K. Rowling. Po sérii kníh o čarodejníkovi Harrym Potterovi napísala politický román pre dospelých, ktorý sa vôbec neprekrýval s pôvodnou cieľovou skupinou. Zaznamenal síce úspech kvôli jej menu, no menej kvôli obsahu. Ľudia už totiž mali J. K. zafixovanú ako detskú fantasy autorku, to bol jej osobný branding. Keďže však túžila písať aj iné žánre, vydavateľstvo sa rozhodlo pre pseudonym. Tak vznikol Robert Galbraith a séria o vyšetrovateľovi Cormoranovi Strikeovi.
Dlho sa nevedelo, že ide o Rowlingovú, no tajomstvo napokon prasklo. Dnes je jasné jedno – J. K. dokáže písať kvalitné knihy v akomkoľvek žánri, niektorým však treba spraviť iný osobný branding, ideálne aj s novým menom (pseudonymom) spisovateľa.
Vizuálna komunikácia
Viete, čo ľuďom pomáha oveľa lepšie si zapamätať prijatú informáciu? Obraz. Ak o niečom ľudia čítajú alebo počújú a zároveň to vidia, pravdepodobnosť, že si to zapamätajú, sa zvyšuje až o 30%. Prečo teda túto výhodu nevyužiť vo svoj prospech?
Osobný branding spisovateľa by vám mal v prvom rade uľahčovať váš knižný marketing. Jeho súčasťou budú určite aj rôzne promo vizuály k vašim knihám, ktoré by podľa tohto kľúča mali byť v čo najviac zjednotenom štýle. Nie je to však len o banneroch. Čo všetko by ste mali brať do úvahy, ak hovoríme o vizuálnej stránke osobného brandingu spisovateľa?
- autorská fotografia – investujte a dajte si spraviť jednu profesionálnu fotku, ktorú budete používať na všetkých autorských výstupoch a budete vďaka nej rozpoznateľní
- brandové farby – ak si dáte záležať, zadefinujte si niekoľko farieb vášho osobného brandu a tie používajte podľa možností pri väčšine promo vizuálov (dokonalým príkladom je slovenská spisovateľka Baja Dolce a jej ikonická fialová)
- brandové fonty – ak chcete ísť už úplne do detailov, zadefinujte si aj brandové typy písma, ktoré budete používať naprieč celou vašou komunikáciou
- štýl obálok – tento aspekt zrejme neovplyvníte, ak ste v režime vydávania kníh cez klasické vydavateľstvo, no ak ste v režime samovydávania, dajte si aspoň v rámci edícií / sérií pozor na to, aby vaše knihy mali jednotné a rozpoznateľné obálky
- marketingové materiály – ak by ste na osobnom brandingu pracovali s profi agentúrou, dostali by ste tzv. brand kit a dizajn manuál, podľa ktorých by ste tvorili všetky reklamné výstupy – skúste ich zjednotiť aj po vlastnej linke
Osobnostný profil
Kto ste? Ako človek? Ako autor? Ako osoba na sociálnych sieťach? Ako súčasť autorskej scény? Viete to? Zodpovedzte si tieto otázky a vytvorte si tak svoj osobnostný profil, ktorý je eseciálnou súčasťou osobného brandingu každého spisovateľa. Čo by mal taký profil obsahovať?
- vaše autorské bio – alebo aj krátka autorská vizitka, ktorú budete používať v knihách na záklopkách či zadných stranách, na stránkach kníhkupcov v sekcii O autorovi, pri mediálnych zmienkach, atď. (toto bio sa bude meniť v čase, podľa toho, ako postúpite vo vašej autorskej kariére)
- bio na sociálnych sieťach – je skôr heslovité, kratučké, no musí vystihnúť podstatu – kto ste, čím sa zaoberáte a kde ľudia nájdu vašu tvorbu (ak vás zaujímajú sociálne siete a ako ich spravovať, odporúčame sledovať instaraňajky)
- verejné vystupovanie – aký dojem by ľudia z vás mali mať, aký typ svojich vlastností chcete verejne prezentovať, ako chcete pôsobiť… toto všetko je skôr nehmotné, ale je dobré si to uvedomiť a byť vo vystupovaní konzistentní
- webstránka – miesto, kde by ľudia mali nájsť o vás doležité informácie a ktoré by malo byť akousi domovskou adresou pre váš osobný branding spisovateľa
- sociálne siete – ak aj nemáte web, určite by ste mali mať sociálne siete, na ktoré budete môcť kedykoľvek zavesiť obsah, ktorý vám pomôže budovať váš osobný brand autora a takisto vám pomôže s marketingom kníh
Autorské ciele
Kam sa chcete ako autor dostať? Premýšľali ste nad tým, čo pre vás znamená úspech v knižnom svete? Niekomu stačí, že vydá jednu knižku a môže sa pochváliť linkom na Martinuse alebo Panta Rhei. Niekto má vyššie ambície a chce sa písaním kníh živiť, no chce ostať na našom domácom trhu. Svoje knihy situuje v slovenskom prostredí a postavám dáva slovenské mená. Takúto ambíciu sa podarilo naplniť napríklad nášmu momentálne asi najlepšie zarábajúcemu domácemu autorovi, Dominikovi Dánovi.
S ambíciou však môžete ísť ešte aj ďalej – na zahraničné trhy. Ak sa rozhodnete pre medzinárodnú kariéru, mali by ste na to myslieť už hneď od začiatku pri tvorbe vášho osobného brandu spisovateľa. Prečo? Pretože v tom prípade by vaše knihy mali byť situované v medzinárodnom prostredí, mali by ste myslieť na ľahkú výslovnosť mien postáv zahraničnými čitateľmi, vaše hodnoty by mali reflektovať aktuálne hodnoty spoločnosti na medzinárodnej úrovni (na Slovensku je napríklad ešte stále rodová rovnosť skôr sci-fi, v zahraničí aktuálna horúca téma – toto sa premieta aj do literárneho obsahu) a mali by ste myslieť napríklad aj na to, že vaša webstránka by mala byť viacjazyčná.
Publikum
Kto sú vaši čitatelia? Viete to? Ak na túto otázku odpovedáte „všetci“, niečo bude zle 🙂 Ako marketér na túto odpoveď klientom vždy oponujem, že odpoveď všetci pri tejto otázke môžu zvoliť iba dve inštitúcie – pohrebná služba a finančná správa 😀 Dane totiž musíme platiť všetci a zomrieme tiež raz všetci. Zvyšok je veľmi selektívny a vybrať by ste si mali aj vy.
Vďaka dobrej znalosti vášho publika budete vedieť, ako vybudovať váš osobný brand spisovateľa. Ak gro vašich čitateľov tvoria mamičky s deťmi, asi sa nebudete profilovať ako vyzývavá influencerka, ktorá má na sociálnych sieťach každý druhý deň fotku svojho pozadia (nič v zlom, milé influencerky, tie fotky vedia byť naozaj super). Ak ste naopak autor, ktorý píše self-help knihy o tom, ako si nájsť partnera, či ako vylepšiť svoj milostný život, takýto druh prezentácie môže byť na mieste. Vyzývavú komunikáciu s publikom napríklad volí aj poľská autorka Blanka Lipinska, ktorá má na konte kontroverzný erotický román (a film) 365 dní a k jej osobnému brandingu sa to dokonalé hodí.
Premýšajte teda nad tým, kto je vaše publikum. Takmer určite súvisí so žánrom, ktorý píšete. Ak si však nie ste istí, využite napríklad analytické nástroje na sociálnych sieťach. Tie vám prezradia, či vás sledujú viac muži alebo ženy, v akom sú veku, odkiaľ pochádzajú a kopec ďalších užitočných informácií. Vďaka týmto dátam budete vedieť vylepšiť svoj osobný branding a takisto lepšie cieliť akúkoľvek reklamu k vašim knihám.
Mení sa osobný branding spisovateľa v čase?
Čiastočne áno. Tak ako všetci, aj my autori starneme, vyvíjame sa, profesijne sa posúvame a niekedy aj meníme žánre, či dokonca mená. U žien autoriek býva ošemetná napríklad zmena priezviska po vydaji. V tomto prípade sa odporúča ponechať si pôvodné, ak už s ním máte rozbehnutú autorskú kariéru.
Ak však meníte čokoľvek ďalšie, mali by ste prehodnotiť aj svoj osobný branding. Ak ste písali prevažne faktografickú literatúru a zrazu vstupujete do vôd beletrie, zmení sa nielen vaše publikum, ale mal by sa aj váš osobný branding.
Ako začať s osobným brandingom?
Je pre vás tento pojem nový a neviete, odkiaľ sa odraziť? Máme pre vás pár tipov:
- Vypracujte si súhrnný dokument (brand kit), v ktorom si spíšete všetky vyššie uvedené položky.
- Spravte si analýzu trhu – zistite, aké žánre sú populárne a nichové, kde sa nachádzate vy s vašimi knihami, kde je potenciál, aké témy sú práve v kurze, kde vy viete priniesť pridanú hodnotu čitateľovi.
- Inšpirujte sa u kolegov autorov, ktorých obdivujete a páči sa vám, ako verejne vystupujú. Zapíšte si, čo robia dobre a popremýšľajte, či by ste tieto oblasti u seba nevedeli zlepšiť.
- Preskúmajte svoju konzistentnosť – komunikujete rovnako na všetkých platformách? Využívate rovnaké fotografie, farby, fonty, posolstvá? Ste vďaka vášmu vystupovaniu zapamätateľní? Ak nie, zjednoťte si komunikáciu podľa vášho brand kitu.
- Spravte si prieskum medzi čitateľmi – pripravte si online dotazník alebo anketu na Instagrame či na Facebooku. Pýtajte sa ich, ako vás vnímajú, aké emócie v nich vzbudzujú vaše knihy a podľa čoho si vás pamätajú.
Prečo práve vy?
Dobrý osobný branding spisovateľa by mal odpovedať práve na túto otázku. Na trhu je obrovské množstvo spisovateľov a kníh a nie každému sa podarí preraziť a písaním sa živiť. Ak je toto váš cieľ, mali by ste sa určite zamyslieť nad tým, prečo by si čitatelia mali vybrať práve vás a vaše knihy.
Zapracujte na osobnom brandingu a dajte im tak jasnú odpoveď. Sú to emócie, ktoré sa zaručene dostavia po prečítaní vašich kníh? Sú to myšlienky, ktoré do vašich kníh vkladáte? Sú to hodnoty, ktoré vyznávate a prezentujete? Sú to unikátne a originálne kombinácie prvkov vo vašich knihách, ktoré vás odlišujú od kohokoľvek iného na trhu? Je to vaša osobnosť? Alebo je to všetko dohromady? 🙂
Ceníte si naše know-how?
Na portál Opisani.sk pravidelne pridávame podrobné a praktické články, v ktorých odhaľujeme naše dlhoročné know-how. To sme sme často získavali aj za cenu drahých chýb. Vy sa vďaka nám učíte zadarmo a týmto chybám sa môžete vyhnúť. Naše rady vám tiež môžu ušetriť stovky eur za konzultantské služby. Ak teda cítite, že vám náš obsah pomohol a chcete nás podporiť, aby sme mohli pre vás tvoriť aj naďalej, budeme vám vďačné, ak sami ohodnotíte našu prácu.
Vytvorili sme darovací účet, kam môžete poslať ľubovoľnú sumu ako poďakovanie za naše články, videá, livestreamy a obsah na sociálnych sieťach. Je už na vás, či nám virtuálne pošlete drobné na kávu, alebo si vyrátate vyššie sprepitné z tých stoviek eur, ktoré ste možno vďaka tomuto článku ušetrili. Za každý jeden cent vám zo srdca ďakujeme 🙂
PODPORIŤ NÁS MÔŽETE TU: